Nachádzate sa: Úvod > Choroby > Kardiovaskulárne > Cardio cvičenie

Cardio cvičenie

Definícia cardio cvičenia

Kardiovaskulárne cvičenie, tiež nazývané cardio alebo aeróbne cvičenie, je fyzická aktivita, ktorá zvyšuje srdcovú frekvenciu na zhruba 60 až 85 percent maximálnej srdcovej záťaže, na dlhšie časové obdobie, zvyčajne dvadsať minút, alebo dlhšie. Nárazové činnosti, ako je zdvíhanie ťažkých činiek môže zvýšiť srdcovú frekvenciu dočasne, ale to nie je to považované za kardiovaskulárne cvičenie, ak zvýšená srdcová frekvencia nie je trvalá.

Aeróbne cvičenie

Kardiovaskulárne cvičenie sa nazýva taktiež aeróbne cvičenie, pretože aerobic znamená “s kyslíkom.” Ak sú svaly zapájané dlhší čas potrebujú kyslík z krvi s cieľom pokračovať v práci. Zvyšuje sa tepovú frekvenciu a pľúca fungujú intenzívnejšie a rýchlejšie, aby zabezpečili potreby kyslíka na dlhšiu dobu.

 

 

Typy cardio cvičenia

Akúkoľvek formu cvičenia možno považovať za cardio cvičenie, pokiaľ sa dostatočne zvyšuje tepová frekvencia a cvičenie trvá dlhšiu dobu. Často vykonávané činnosti, ako je chôdza, alebo chôdza do schodov je možné premeniť na cardio cvičenie, ak sa vykonáva intenzívne. Typické cardio cvičenie vyžaduje zapojenie veľkého počtu svalových skupín, ktoré vyžadujú veľké množstvo kyslíka, ako sú kvadricepsy, hamstringy, hruď a paže. Behanie, plávanie a jazda na bicykli sú typické cardio cvičenia, ale aj činnosti, ako je joga, basketbal či dokonca sexuálne aktivity môžu predstavovať cardio cvičenia.

Zdravie srdca

Cardio cvičenie je jedným z najviac prospešných činnosti pre podporu zdravia vášho srdca. Cieľom vášho srdca je pumpovať krv do celého tela a dodávať kyslík do svalov, mozgu a ďalších telesných tkanív. Keď srdce pracuje vo zvýšenej frekvencie počas cardio cvičenia, stáva sa silnejším. Keď srdce zosilnie, nemusí sa tak namáhať v kľudnom stave pri pumpovaní kyslíka do tela, a tým klesá aj jeho tepová frekvencia. Tým sa znižuje pravdepodobnosť infarktu a ďalších ochorení spojených s ochorením srdca.

Chudnutie

Ďalším významným prínosom kardiovaskulárneho cvičenie je, že vytvára pretrvávajúce spaľovanie kalórií. Keď svaly pracujú, spaľujú kalórie: niektoré z kalórií pochádzajú z jedla, ktoré ste zjedli, ale ak udržíte cardio cvičenie dostatočne dlho telo začne spaľovať telesný tuk aby si zabezpečil ďalšiu energiu. To môže spôsobiť spálenie nahromadeného telesného tuku a tým podporiť chudnutie. Chudnutie pomocou cardio cvičenia je oveľa zdravšie, ako schudnúť pomocou diéty. Tvrdé nízko kalorické diéty môžu viesť k zníženiu svalovej hmoty a celkovej slabosti.

Ďalšie výhody

Cardio cvičenie má mnoho ďalších výhod okrem podpory chudnutia a zdravého srdca. Cardio cvičenie často vedie k zvýšeniu libida a celkovej energetickej hladiny. Cvičením sa tiež znižuje stres a zvyšuje duševná čulosť. Pre mnoho ľudí fyzická aktivita zvyšuje sebavedomie a vnímanie seba samého.

Zdroj: www.nazdravie.sk