Nachádzate sa: Úvod > Cviky > Oči > Oči sú dôležité, preto sa o ne treba starať

Oči sú dôležité, preto sa o ne treba starať

Dorota Hudecová

Zrak, vďaka ktorému vnímame svet, sa v priebehu života zhoršuje, a preto sa oň treba starať. Ten, kto si myslí, že ak bude dodržiavať všetky odporúčania lekára, problémy sa mu vyhnú, je na omyle. Po štyridsiatke potrebuje okuliare na čítanie takmer každý. Na vine je krátkozrakosť alebo ďalekozrakosť. Nejde o choroby, ale o chyby oka.   
                                                          

Cviky, ktoré pomáhajú                          

Batesova metóda
treba ich však cvičiť pravidelne. Pri cvičení sa musíte uvoľniť, stuhnutý krk a napätie ramenných svalov relaxáciu očí sťažujú.

Dlaňami si zakryte oči a skúste si predstaviť nejaký predmet. Predstavovanie si vecí pred vnútorným zrakom pomáha lepšie vidieť veci v skutočnosti. Skúste si napríklad predstavovať kvet intenzívnej farby.

Nepozerajte sa uprene na jedno miesto, skáčte pohľadom z jedného predmetu na druhý. Oči sa takto odreagujú, ich pohyby sa skrátia a vy budete lepšie vidieť.

Žmurkanie
Pre oči je dôležité správne nastavenie jasu a kontrastu obrazovky počítača, veľkosť písma a jeho farba. Pri práci na počítači žmurkajú ľudia vraj až päťkrát menej ako normálne. Pohyb očných viečok je pritom veľmi dôležitý. Zvlhčuje oči a bráni ich vysychaniu. Mali by ste sa vedome snažiť žmurkať častejšie.

Žmurkajte 1– až 2-krát v priebehu 10 sekúnd. Oči sa ním čistia a navlhčujú.

Posaďte sa k stolu, zatvorte oči a lakte oprite o vankúšik ležiaci pred vami na stole. Chrbát i krk držte v rovine s hlavou. Potom si pootvorenými dlaňami zakryte oči bez toho, aby ste sa ich dotýkali a myslite na niečo príjemné.

Pred tvárou držte dve ceruzky vo zvislej polohe – jednu asi vo vzdialenosti 75 milimetrov od tváre a druhú asi na dĺžku ruky. Najprv obidve oči zaostrite na jeden predmet, potom žmurknite a zaostrite na druhý predmet.

Uľavte očiam gymnastikou
Najjednoduchšie je zatvoriť ich a prekryť dlaňami. Nedotýkajte sa ich. Predstavujte si príjemné farby a takto relaxujte dvakrát denne niekoľko minút.

Dôležité je aj rozhýbať očné svaly. Postavte sa k oknu a snažte sa zaostriť do diaľky. Celý deň totiž zaostrujete najmä do blízka. Skúste každých 20 minút odvrátiť zrak od monitoru. Zamerajte sa na vzdialený predmet a prechádzajte po ňom očami smerom hore a dolu. Uvoľnia sa vám tak okohybné svaly.

Dôležité je aj pohybovanie očami. Opakovať ho treba dvadsaťkrát. V prvej fáze pohybujte očami za zatvorenými viečkami hore a dolu, potom sprava doľava. Potom cviky zopakujte s otvorenými očami.

Ako posilniť očné svaly
Netlačte na oči, ale ponechajte takto tri až päť minút.

Žmurkajte tak rýchlo, ako dokážete a počítajte do desať. Potom zatvorte oči pevne na tri sekundy a oči otvorte.

Poriadne zatvorte oči, napočítajte do päť a potom oči doširoka otvorte a počítajte opäť do päť. Cvičenie opakujte tri až päťkrát.

Gúľajte očami z ľavej strany na pravú a z pravej na ľavú. Krátko si oddýchnite a cvik opakujte tri- až päťkrát.

Viete, že…

Zdroj: www.zdravie.pravda.sk