Nachádzate sa: Úvod > Liečba > Výživové doplnky > Doplnky stravy

Doplnky stravy

          Doplnky stravy sú zvláštnou  kategóriou potravín. Ich    účinnými zložkami sú vitamíny, minerálky, proteíny a ďalšie látky, označované aj ako potravinové doplnky či doplnky výživy. Doplnky stravy dodávajú  organizmu živiny,  ktoré  potrebuje   pre  svoju  správnu  činnosť, ale  nezískava  ich v potrebnom množstve z bežnej stravy, alebo iné látky, ktoré  majú priaznivý  účinok na zdravotný stav človeka.
Najbežnejšími doplnkami   stravy sú práve vitamíny (A, B, C, D, E, K), minerálne látky a stopové prvky (chróm, železo, zinok, vápnik), extrakty z liečivých rastlín (kofeín, cesnak, guarana, ginkgo, aloe vera) a ďalšie látky ako aminokyseliny, glukosamín, inulín, chitosan, jablčný ocot, kvasnice, kreatín, koenzím Q10, karnitín, cholín a mnohé ďalšie.

Rozdelenie vitamínov

Vitamíny delíme na rozpustné vo vode a rozpustné v tukoch.

Vitamíny rozpustné v tukoch sa nachádzajú predovšetkým v mäsových výrobkoch, rybách, mliečnych výrobkoch a rastlinných olejoch. Vitamíny v týchto potravinách ostávajú aj keď prejdú varom.

Vitamín A (retinol)
Vitamíny D (kalciferol, D2 ergokalciferol a D3 cholekalciferol)
Vitamín E (tokoferol)
Vitamín K (K1, fylochinon a K3 menandion)

Vitamíny rozpustné vo vode sú citlivejšie ako vitamíny rozpustné v tukoch a po prevarení zostávajú vo vode

Vitamín B1 (thiamin)
Vitamín B2 (riboflavin)
Vitamín B3 (niacin, kyselina nikotinová)
Vitamín B5 (kyselina pantotenová)
Vitamín B6 (pyridoxin)
Vitamín B7 (biotin či vitamín H)
Kyselina listová
Vitamín B12 (kobalamin)

Rozdelenie vitamínov podľa bezpečnosti

Žiadne riziko :

Vitamín B1, vitamín B2, biotin, vitamín B12, kyselina pantothenová, betakarotén

Malé riziko

Vitamín B6, vitamín C, vitamín D, vitamín E, kyselina listová, niacin

Potenciálne riziko pri nadmernom príjme

Vitamín A a betakarotén u fajčiarov

Pozrite si recepty na chutné a výživné ovocné a zeleninové šaláty.