Nachádzate sa: Úvod > Zóna pre šport > Šport pre invalidov > Ako športovať s kŕčovými žilami ?

Ako športovať s kŕčovými žilami ?

Kŕčové žily patria k najrozšírenejším civilizačným ochoreniam, ktoré postihuje žilový systém dolných končatín, pričom u žien sa kŕčové žily vyskytujú až trikrát častejšie ako u mužov.  Podľa štatistík trpí touto nepríjemnou poruchou viac ako polovica populácie. Veľký podiel má na tom sedavý spôsob života, obezita a stúpajúci vek.

Zdravé žily sú tenké a elastické, lenže nesprávnou výživou, nevhodnou obuvou, zlým držaním tela a sedavým spôsobom života o svoju prirodzenú pružnosť prichádzajú. Pri prietoku krvi dochádza k napínaniu stien žíl a pri nedostatočnej pružnosti k usadzovaniu odpadových látok na žilných stenách, ktoré ostávajú uvoľnené. Postupom času sa čoraz viac rozťahujú. Počiatočné štádium sotva postrehnete voľným okom, zato kŕčové žily, už vidieť veľmi dobre.

Kŕčové žily – rizikové faktory vzniku:

Najčastejšie subjektívne príznaky:

Komplikácie žilových ochorení

Prírodná a doplnková liečba
Strava:

Vitamíny a potravinové doplnky:

Šťavy:

Obklady:

Kúpele:

Kompresívna liečba – zlepšuje funkciu svalovej pumpy lýtkových svalov.

Režimové opatrenia

Kŕčové žily a šport

Pohyb kŕčovým žilám neškodí, práve naopak šport môže pozitívne ovplyvniť zdravie žíl. Samozrejme, záleží na druhušportu, pretože ten nesprávne zvolený vám môže ešte viac priťažiť.

Pri nábehu na kŕčové žily sa neodporúčajú silové cvičenia ani dvíhanie ťažkých závaží. Nevhodné je aj zjazdové lyžovanie či squash, alebo tenis, pretože pri nich dochádza k nárazovému tlaku v žilách.

Naopak, ideálne sú aeróbne cvičenia, pri ktorých sa uplatňuje takzvaný princíp svalovej pumpy. V praxi to znamená, že sťahy svalov pri pohybe striedavým zmršťovaním a uvoľňovaním vyvíjajú tlak na žilné steny, čím zvyšujú ich flexibilitu.
 

Najvýhodnejšie športy sú:

Kľúčom úspechu je pravidelnosť. Ak si každý deň nájdete hoci len 30 minút na cvičenie, výsledky na seba nenechajú dlho čakať. Kým ste doma, môžete žily utužovať špeciálnymi gymnastickými cvikmi, pri ktorých budete mať nohy vo vyvýšenej polohe. Je vhodné pravidelne striedať jednotlivé druhy aeróbnych cvičení či už podľa chuti alebo sezóny. Telo by ste v žiadnom prípade nemali preťažovať, pretože pri problémových žilách je to prinajmenšom rovnako rizikové ako úplná absencia športu. Aspoň dva dni v týždni si vyhraďte pre fyzický odpočinok.

Tipy pre zdravé žily

Zdroj: http://abysportnebolel.sk